jich vztahem. Vztahem vzájemného střetávání se a vzájemného působení,
který se svou obsáhlostí a složitostí nemůže stát předmětem zkoumání jedi–
né vědní disciplíny. Snad proto můžeme obsah socializace dělit do dvou
hlavních celků, ovšem za předpokladu, že zůstanou stále jen částmi obec–
ného procesu.
První se váže k utváření osobnosti, kdy lidské přizpůsobení se soudobé
kultuře, jistá akceptace společenských hodnot a norem a jistá rozumná míra
konformity je nutně nezbytná k využití vrozených i získaných předpokladů
osobnostního rozvoje. Se zdůrazněním, že přizpůsobování se není cílem
procesu, spíše jen podkladem a prostředkem vytváření individuálního a so–
ciálního Já.
Druhý celek se pak vztahuje k vývoji lidského druhu, kde socializace
především pomáhá připravovat nové generace na převzetí kultury dané spo–
lečnosti a utváří tak vlastně podmínky pro její další rozvoj. Socializace se
pak stává nástrojem modernizace, protože nové generace nepřijímají kultu–
ru beze změn, ale přetvářejí ji v souladu s aktuálními podmínkami.
Společnost bez socializace nenachází cestu ke vstupu do běžných inter–
akcí s druhými v jinak „fungující“ společnosti. Tradiční názory přisuzují
tyto různé pohledy právě samostatným přístupům dvou odlišných vědních
disciplín sociologii a psychologii. Tedy názory, že sociologie zkoumá
proces socializace především z hlediska společnosti, která působí na jedin–
ce, kdežto psychologie studuje tento proces především z hlediska jedince,
který se v důsledku působení společnosti a svého vlastního aktivního zpra–
cování vlivu určitým způsobem mění.
Nesmyslnost cesty extrémního prosazování vrozeného či získaného, vli–
vu endo– či exogenních faktorů, ukázal již spor nativismu a environmenta–
lismu. Nativismus na jedné straně prosazoval základní význam dědičnosti
a stavěl se proti názorům propagujícím socializaci jen jako „transfer obsa–
hů sociálního prostředí do nepopsané individuální schránky“. Environmen–
talismus na straně druhé popíral vliv genetických faktorů pro nemožnost je–
jich izolace, identifikace a měření. Genetické znaky pak označoval za
„snadno modifikovatelné socializačním prostředím“.
Příhodnější se zdá být cesta rovnovážného pojímání vlivu vrozených
a získaných faktorů na vývoj jedince. Zastánci „středové“ teorie prosazují
názor, že žádné znaky člověka nemůžeme nazývat ani jen vrozenými, ani
jen získanými. Antropolog Thoday například tvrdí, že všechny znaky jsou
získané během vývoje individua, a to dokonce i prenatálního, do něhož se
32
<< první stránka < předchozí stránka přejít další stránka > poslední stránka >>